Czy można łączyć różne style osobowości?

19 maja 2022

W każdym środowisku pracy z pewnością znajdzie się kilka różnych typów osobowości, które będą dzielić ze sobą przestrzeń. Czy to dobrze, czy też stwarza to potencjał konfliktu i katastrofy?

Można na to spojrzeć z kilku różnych punktów widzenia. Po pierwsze, przeciwieństwa przyciągają się pod wieloma względami, a to oznacza, że wszyscy możemy się od siebie nawzajem wiele nauczyć. Może to przynieść fantastyczne rezultaty przy biurkach do pracy zespołowej, ale istnieje też niebezpieczeństwo, że zamiast pozytywnych rezultatów dojdzie do starcia.

Zanim zagłębimy się w szczegóły tego tematu, obejrzyj ten film, aby zapoznać się z czterema głównymi typami osobowości, a także z kilkoma przydatnymi wskazówkami, jak je jednocześnie motywować.

Różnice mogą się uzupełniać

Jak widać na powyższym filmie, każdy pracuje w inny sposób, a to oznacza, że każdy reaguje na różne sposoby. Pomyśl o tym, jak Ty reagujesz na pewne sytuacje, porównując się z bliskim przyjacielem - prawdopodobnie występują tu różnice.

W Twoim biurze mogą znajdować się wszystkie cztery typy pracowników, albo tylko dwa lub trzy. Liczba ta nie ma znaczenia; ważne jest, jak sprawić, by wszyscy dobrze ze sobą współpracowali, a także jak zrozumieć ich osobowości i odpowiednio rozplanować plan siedzeń w biurze.

Po pierwsze, należy zidentyfikować typy osobowości, które występują w danym miejscu. Można to zrobić po prostu obserwując i ucząc się, można też poprosić pracowników o wykonanie testu osobowości. Pamiętaj, że nie ma takiego obowiązku, więc niektórzy z nich mogą odmówić!
Test osobowości Briggsa-Myersa jest idealny, aby poznać tajniki różnych typów osobowości w Twoim miejscu pracy, a także daje Ci informacje, w jaki sposób możesz sprawić, aby nie dochodziło do konfliktów, ucząc się, jak odpowiednio z nimi postępować.

Na przykład, możesz mieć introwertycznego pracownika, który od czasu do czasu musi pozostać sam, aby wykonać swoją pracę. Można zapewnić mu ekran biurowy, który pomoże mu zaspokoić jego potrzeby, ale trzeba też dać mu możliwość pracy z innymi i zachęcić go do współpracy. Z drugiej strony, jeśli masz ekstrawertycznego pracownika, musisz dać mu do pracy projekty, które pozwolą mu wykorzystać ten entuzjazm, ale jednocześnie wyznaczyć granice, aby spokojniejsi pracownicy nie przeszkadzali w pracy.

Czy unikanie konfliktów jest możliwe?

Oczywiście nie da się uniknąć sytuacji, w których od czasu do czasu może dojść do starć. Miejmy nadzieję, że nie będzie to miało miejsca regularnie, ponieważ pracujemy z dorosłymi, którzy wiedzą, jak radzić sobie z różnicami. Mimo to czasami nie da się uniknąć sporów i nieporozumień. Różne typy osobowości radzą sobie z nimi w różny sposób; ekstrawertyk może głośno o tym mówić, natomiast introwertyk może zamknąć się w sobie i pozwolić, aby spór był dla niego wewnętrzną udręką.

Unikanie konfliktów sprowadza się do zapewnienia pracownikom możliwości wyładowania się, gdy tego potrzebują. Świetnym pomysłem są kąciki przerw, można też rozważyć modułowe meble do stanowisk pracy, które można przenosić, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.

Menedżerowie muszą także wiedzieć, jak radzić sobie z konfliktami, znając zasady "dos" i "don't", aby szybko rozwiązywać pojawiające się problemy i nie dopuścić do tego, aby przerodziły się one w poważne kłopoty, które będą się powtarzać.

Dbanie o to, by wszyscy dobrze się czuli za biurkiem, polega na traktowaniu wszystkich jak równych sobie, szybkim rozwiązywaniu problemów, jeśli się pojawią, oraz na stworzeniu w biurze kultury, w której każdy może swobodnie rozmawiać. Wśród pracowników nie powinna istnieć hierarchia, powinien być po prostu zespół, który pracuje razem, aby osiągnąć ten sam cel - sukces firmy.
Ćwiczenia integracyjne mogą to zapewnić, ale może to być również tak proste, jak szanowanie się nawzajem jako jednostki.

Autor

Ryszard Bogusz

Redakcja midimax.pl

To może Cię zainteresować